donderdag 2 augustus 2012

Aberdeen, Schotland; dag 1

Afgelopen zondag ben ik afgereisd naar het Schotse Aberdeen, om gedurende een aantal dagen kennis te maken met het Weathernews-kantoor aldaar en de werkzaamheden die er zoal uitgevoerd worden. De belangrijkste taak is de weerbriefing in de vroege ochtend op het hoofdkantoor van BP, gesitueerd in het plaatsje Dyce. Dat werden dus drie dagen om 05.30 uur opstaan, heerlijk voor zo'n avondtype als ik...
Op zondag arriveerde ik halverwege de middag en werd ik opgewacht door collega Dave Bowie. Na een hartelijk ontvangst en het inchecken in het Ibis-hotel, had ik de rest van de dag voor mezelf.
Een korte schets van Aberdeen (bron: wikipedia):
"Aberdeen is een stad met 212125 inwoners in het noordoosten van Schotland. Het ligt in het graafschap Aberdeenshire en vormt een zelfstandig raadsgebied. Aberdeen ligt aan de Noordzee en is na Glasgow en Edinburgh de derde stad van Schotland.
De twee universiteiten, de University of Aberdeen, opgericht in 1495, en de Robert Gordon University (RGU), die in 1992 universiteitsstatus kreeg, maken van Aberdeen de studentenstad van het noorden.
Aberdeen heeft 45 parken zoals onder meer Seaton Park, Union Terrace Gardens, Westburn Park, Duthie Park, Hazlehead Park, Johnston Gardens en Victoria Park. Aberdeen heeft tien maal de 'Britain in Bloom' competitie gewonnen.
Aberdeen is de derde stad in Groot-Britannië om te winkelen. Winkelstraten zijn onder meer Union Street en George Street.

Hoogste tijd voor een verkennende stadswandeling dus! Het weer was zoals je zou verwachten in Schotland: wisselvallig en fris. De bewolking overheerste aanvankelijk en geregeld trokken buien over. Hier een selectie foto's.
Ik vloog met een Fokker 70 van de KLM en voor het eerst werd ik op Schiphol met een bus naar het vliegtuig gebracht. De vlucht verliep voorspoedig en we kwamen zelfs een vijftal minuten te vroeg aan.

Het hotel was basic, maar schoon en netjes ingericht. Hier mijn kamer:

Zicht op Union Street:

Het gebouw waarin het Weathernewskantoor is gevestigd:

En dat gebouw staat dan aan de haven:

De overige foto's van deze dag:

Union Street:

Geen opmerkingen: