vrijdag 11 april 2014

Op fietse langs de kastelen van Langbroek

Momenteel geniet ik van een aantal vrije dagen en ondanks dat het niet meer zo warm is als tijdens de beginfase van de maand, is het nog altijd plezierig weer voor fietstochtjes. Gisteren kwam de zon er helaas niet aan te pas en heb ik een relatief kort rondje ten noorden van Maarssen gedaan. Maar het is altijd fraai om de lente in de natuur te ontwaren.

Vandaag had ik mijn zinnen gezet op een tocht door het Kromme Rijn gebied en dit is de uiteindelijke route geworden:


Het leek me vooral leuk om weer een keer langs de vele kastelen rondom Langbroek te fietsen. Op deze knooppuntenkaart is goed te zien dat er vele kastelen en monumentale panden in de omgeving te vinden zijn:

Zo heb je er kasteel Sterkenburg. De oudste vermelding van Sterkenburg dateert uit 1261, toen bepaald werd dat graaf Otto II van Gelre van de Utrechtse bisschop Hendrik van Vianden het “castrum Langebruch” (ofwel burcht in het Langbroek) zou krijgen. Het kasteel Sterkenburg zou gedurende vele eeuwen een leen van Gelre blijven, de landerijen waren leenroerig aan de bisschop.
En kasteel Hinderstein. Hinderstein of Hindersteyn is een kasteel en ridderhofstad in de Nederlandse provincie Utrecht in het Overkwartier bij Langbroek. Het huis, dat een leen was van het Sticht Utrecht, is omstreeks 1300 door Hinder van Wulven uit het geslacht der van Wulven gesticht. De huidige eigenaar maakte in 1976 een begin met het herstel van de woontoren. De rest van het huis werd van 1980 tot 1989 hersteld tot de toestand van 1865.

En ook kasteel Lunenburg. De eerste vermelding dateert uit 1339 als een zekere Arnold van Zijl zich "van Lunenburg" noemt. De status van de familie van Zijl ging in de 15e eeuw achteruit. In 1402 werd de toren door de domproost aan Gijsbrecht van Lockhorst in leen gegeven:
"Item Ghijsbrecht van Lochorst hout van den domproest een toerne te Lunenborch met enen merghen lants daer die toern opstaet inder manieren als die brieve inhouden die daer op sijn"
Twintig jaar later, in 1422, werd Gijsbrecht de Ridder beleend met het goed. Een nazaat van hem, Willem de Ridder, moest echter wegens schulden de toren verkopen.

Daarna ben ik over de prachtige Gooijerdijk langs kasteel Moersbergen naar Driebergen gegaan.

Helaas is mijn fietsbel defect geraakt en werd het op de drukke wegen op de Heuvelrug lastige om de vele lastige scholieren te passeren. En zodoende ben ik maar rustig aan weer naar huis gegaan. Tijd voor een nieuwe bel!

Geen opmerkingen: